Doświadczenie pęknięcia opony może być przerażające — upewnij się, że jesteś w bezpiecznym miejscu i spokojnym stanie, zanim zastosujesz się do rad dotyczących wymiany opony.
Po pierwsze, nigdy nie próbuj zmieniać opony, jeśli zagrożone jest Twoje bezpieczeństwo lub jeśli nie masz odpowiednich narzędzi.
Jeśli jednak jesteś w bezpiecznym miejscu, z odpowiednimi narzędziami i czujesz się na tyle pewnie, aby zmienić koło, dobrą wiadomością jest to, że koło zapasowe to najbardziej niezawodny sposób na powrót na drogę.
Twój samochód będzie wyposażony w wąską oszczędzającą miejsce lub pełnowymiarową część zapasową. Jednak proces wymiany koła jest taki sam.
Zanim zaczniesz upewnij się, że znajdziesz bezpieczne miejsce do parkowania. Lepiej jechać dalej i ryzykować uszkodzeniem felgi, niż zatrzymywać się w niebezpiecznym miejscu – na przykład na wąskiej drodze.
Zostaw włączone światła awaryjne podczas parkowania. Załóż kamizelkę odblaskową, jeśli ją masz, i ustaw trójkąt ostrzegawczy, aby ostrzec nadjeżdżających kierowców.
Zaleca się najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu w celu uzyskania porady.


Jakiego sprzętu potrzebujesz?


Oprócz koła zapasowego potrzebne będą:
Klucz – do odkręcania nakrętek kół.
Podnośnik – do podnoszenia auta z ziemi.
Kliny pod koła – aby zatrzymać samochód podniesiony na podnośniku (zamiast tego można użyć cegieł).
Klucz do nakrętek kół – jeśli są zamontowane nakrętki zabezpieczające.
Poradnik samochodowy – w celach informacyjnych (np. na punktach podnoszenia podnośnika).
Przydatne może być również:

Latarka – do pracy w nocy (regularnie sprawdzaj baterie).
Rękawiczki – koła będą brudne.
Kurtka odblaskowa – abyś był widoczny.
Trójkąt ostrzegawczy – aby ostrzec innych kierowców o zagrożeniu/przeszkodzie.
Krótka deska z drewna – jako płaska powierzchnia do podtrzymania podnośnika.
Wskaźnik ciśnienia w oponach – do sprawdzenia, czy nowa opona jest w pełni napompowana.

Jak zmienić oponę?

  1. Przygotuj samochód.
    Zaciągnij hamulec ręczny i wyjmij wszystkich pasażerów z samochodu.
    Wyjmij koło zapasowe i niezbędne narzędzia z bagażnika.
  2. Ustaw kliny pod koła.
    Kliny zapobiegają przetoczeniu się samochodu podniesionego na podnośniku.
    Umieść klin na przeciwległym kole do tego z przebitą oponą.
    Na przykład, jeśli twoja lewa przednia opona ma przebicie, umieść klin za prawym tylnym kołem.
    Jeśli twoja lewa tylna opona jest przebita, potrzebujesz klina przed prawą przednią.
    Użyj klinów do obu przednich/tylnych kół (w stosownych przypadkach), jeśli je masz.
    Cegły lub duże kamienie mogą wykonać tę samą pracę, jeśli nie masz dedykowanego klina.
  3. Poluzuj nakrętki koła.
    Łatwiej i bezpieczniej jest to zrobić, gdy samochód stoi na ziemi.
    Może być konieczne uprzednie podważenie plastikowego kołpaka koła.
    Przekręć klucz do kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i poluzuj nakrętki do momentu, w którym można je obrócić ręcznie (uwaga – mogą być trudne do poluzowania).
    Jednak nie usuwaj ich jeszcze całkowicie.
  4. Podnieś samochód.
    Wszystkie samochody mają dedykowane punkty podnoszenia podnośnika – sprawdź w podręczniku, gdzie one się znajdują.
    Staraj się ustawić podnośnik z boku samochodu, blisko przebitego koła.
    Umieszczenie małej drewnianej deski pod podnośnikiem pomoże utrzymać go stabilnie.
    Podnieś samochód powoli, aż przebita opona znajdzie się 10-15 cm nad ziemią.
  5. Usuń przebitą oponę.
    Całkowicie poluzuj i zdejmij nakrętki koła, a następnie delikatnie pociągnij oponę do siebie, aż się uwolni.
    Połóż go płasko na ziemi.
  6. Zamontuj koło zapasowe.
    Wsuń koło zapasowe na wystające śruby piasty lub zgodnie z rowkami nakrętek koła (uwaga: w tym celu uniesienie go z ziemi jest trudne).
    Wymień nakrętki koła i dokręć je ręcznie.
  7. Opuść samochód i dokręć śruby.
    Użyj podnośnika, aby lekko opuścić samochód w dół, tak aby koło zapasowe stykało się z podłożem.
    Teraz użyj klucza, aby całkowicie dokręcić nakrętki koła.
  8. Całkowicie opuść samochód.
    Całkowicie opuść samochód na ziemię i wyjmij podnośnik.
    Rozważ ostateczną kontrolę dokręcenia nakrętek kół.
    Umieść podnośnik i drugą oponę w bagażniku wraz z resztą sprzętu.
  9. Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym.
    Jeśli go masz, użyj manometru, aby sprawdzić, czy koło zapasowe jest w pełni napompowane.
    Alternatywnie podjedź ostrożnie do stacji benzynowej i skorzystaj z tamtejszego wskaźnika.
    W razie potrzeby napompuj oponę do zalecanego ciśnienia – zgodnie z opisem w instrukcji.
  10. Zabierz przebitą oponę do naprawy.
    Przy pierwszej okazji odwiedź warsztat lub montera opon i daj im swoje przebite koło.
    Doradzą, czy go naprawić, czy wymienić.
    Nie jeździj na dojazdowym kole zapasowym dłużej, niż jest to absolutnie konieczne – są one przeznaczone tylko na wypadek sytuacji awaryjnych.